
Dit boek stelt 3 vragen aan elke leraar
Is mijn les de moeite waard?
Heb ik de regie en ben ik geloofwaardig?
Komt mijn boodschap over?
Ja, Boeien kijkt de kunst af in het theater. Waarom lukt het acteurs wél om ons een avondlang geboeid en betrokken te houden? En wat kan een docent daarvan leren?
Ja, Boeien kijkt niet naar WAT je vertelt, maar HOE je dat doet en biedt theatertechnieken die je helpen om de aandacht van de hele klas vast te houden.
Dit boek stelt 3 vragen aan elke leraar
Is mijn les de moeite waard?
Heb ik de regie en ben ik geloofwaardig?
Komt mijn boodschap over?
Ja, Boeien kijkt de kunst af in het theater. Waarom lukt het acteurs wél om ons een avondlang geboeid en betrokken te houden? En wat kan een docent daarvan leren?
Ja, Boeien kijkt niet naar WAT je vertelt, maar HOE je dat doet en biedt theatertechnieken die je helpen om de aandacht van de hele klas vast te houden.

Voor 16:00 uur besteld = Morgen in huis (in NL)
Fantastisch! Iedere docent zou die boek moeten lezen

Astrid Verstappen
Dit boek had ik zelf wel willen schrijven. Het is een 'must' voor al onze docenten aan de lerarenopleiding.
Henrike Cuperus
Rijskuniversiteit Groningen
Ja, Boeien! motiveert me om mijn lessen anders voor te bereiden. Ik doe veel creatieve ideëen op.
Kelly
Leerkracht PO
Inge
Docent Nederlands VO
Ik las Ja, Boeien! de dag voordat ik een lesbezoek van mijn leidinggevende en het jaarlijkse ontwikkelgesprek had.
Het heeft me duidelijk geïnspireerd; mijn les ging super en ik kreeg mooie complimenten!
Ik ga ook de microlearnings bestellen, want ik weet nu al dat dit zeker gaat bijdragen aan mijn plezier in lesgeven en mijn gevoel van competentie!
Bedankt voor je inzichten!

Jeroen Aerts
Docent VO
Ja, Boeien! geeft mij direct motivatie, inspiratie en zin om beter/boeiender/beeldender les te geven aan mijn leerlingen.
Als je een avond naar het theater of de film gaat kost het geen enkele moeite om de hele avond de aandacht erbij te houden. Voor leerlingen op school is het vaak na 10 minuten al ingewikkeld om op te blijven letten.
Acteurs leren op de toneelschool technieken waarmee zij kunnen spelen met de aandacht van het publiek. Ze weten als de beste hoe je geloofwaardig en overtuigend bent. Hoe je de moeite waard bent om te blijven opletten.
Die technieken zijn ook goed bruikbaar voor docenten. In het boek Ja, Boeien! zijn die technieken vertaald naar onderwijs-situaties. NIET om te leren toneelspelen, Maar om de technieken van het aandacht vasthouden te doorgronden.
In drie hoofdstukken geef ik antwoord op drie vragen:
Is het de moeite waard om mijn les te volgen?
Heb ik de regie en ben ik geloofwaardig?
Komt mijn boodschap over?

Arnoud Kuijpers
Docent Nederlands, VO
Ja, Boeien! is een fijn boek dat mij nieuwe interessante inzichten heeft gegeven over theatertechnieken die ik in mijn klas kan gebruiken.
En als je nu denkt: "Ik heb niets met theater en ik vind het wat ver gezocht om er de lespraktijk aan te verbinden", dan heb je het mis. Het boek laat namelijk zien dat lichaamstaal en stemgebruik van zulke grote invloed zijn op je communicatie, dat woorden er eigenlijk niet toe doen.
Juist deze twee componenten van lesgeven zijn enorm van belang.
Maike Pollaert (1978) is onderwijskundige en theaterregisseur. In haar werk als docenttrainer combineert ze deze twee werelden. Met behulp van technieken die acteurs gebruiken om de aandacht van een publiek de hele avond vast te houden hielp ze honderden docenten en schoolleiders in het PO, VO, Mbo en hoger onderwijs. om zelfverzekerder voor het meest kritische publiek te staan.
"Mijn missie is Veilige Scholen, Goed Onderwijs! Het is iedereen gegund om een geweldige schooltijd te hebben. Een tijd waarin je je eigen persoonlijkheid ontdekt en vormgeeft, waarin je zoveel leert en de richting voor je toekomst bepaalt. Ook (juist) leerlingen die van huis uit niet vanzelfsprekend gesteund worden in die ontdekkingstocht. Docenten zijn cruciale voorwaardescheppers voor de veilige omgeving en goed onderwijs. Daartoe zijn zij alleen in staat als zij zich ook veilig voelen, senang zijn in hun rol als docenten de regie kunnen pakken.
Ik help elke Docent die openstaat voor mijn hulp. Eerlijk en open, recht voor zijn raap, met humor en lichtheid waar het kan en met de grootste wil om iedereen verder te helpen."







Onze lessen gingen dit jaar van 1,5 naar 1 uur. Ik wil dus heel snel en gericht bezig zijn met inhoud en het orde houden heel helder maken. Ik vond Ja, Boeien! een mooie aanvulling in mijn zoektocht om een goede docent te zijn.
Ian
MBO-docent
Onze lessen gingen dit jaar van 1,5 naar 1 uur. Ik wil dus heel snel en gericht bezig zijn met inhoud en het orde houden heel helder maken. Ik vond Ja, Boeien! een mooie aanvulling in mijn zoektocht om een goede docent te zijn.
Janet
Docent VO
ja, Boeien! Is een absolute meerwaarde voor het onderwijs!!
Bart
Docent VO
ISBN 9789090360560
Trefwoorden: onderwijs, docenten, leraren, leerkrachten, orde houden, theatertechnieken,
aandacht vasthouden, klassenmanagement, overwicht, welzijn
Taal: Nederlands
Paperback
Aantal pagina’s: 96
Uitgeverij: Maike Pollaert
Taal: Nederlands
Derde druk
Verschijningsdatum eerste druk 1-6-2022

KVK 62330136
Ja, Boeien! is de productnaam voor de methode en het boek. Ja, Boeien!en staat geregistreerd onder bedrijfsnaam PEPP-R


